lördag 22 januari 2011

Tips på litteratur inför grannlåtskursen

Hittat en gammal favorit- Anja Notinis Dräktfolket. Jag tycker bäst om Leksandsdräkten som visas på bokens framsida. Den dräkten som min farmor hade som kom från en by utanför Leksand, Mjälgen i Häradsbygden. Min farmor hette som flicka Nygårds Anna Olofsdotter. Familjen flyttade senare till Falun för att få jobb. Jag växte sedan upp i Falun med farmor i närheten. Min farmors mamma hette lok-Kari. Vilket betyder dotter till Lok   Jag har delar från Leksandsdräkten....

Detalj från Leksandsdräkten
Ännu en favoritbok- många bra idéer när man broderar- fast jag tycker ulltråden är lite för grov och använder lin och silke istället.....
exempel ur favvoboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Traditionell festpinne

Traditionell festpinne
Enligt gammal sed görs en pinne som smyckas med band och pappersblommor

Besöksräknare